wp_smbanner_1.jpg

Kalender waterpolo

Geen gebeurtenissen gevonden

Waterpolo is pure topsport voor mannen en vrouwen. De waterpolosport heeft in Nederland een verschillend imago. Sommige mensen vinden waterpolo hard, gemeen en zelfs gevaarlijk. Maar de echte liefhebbers kunnen genieten van een spannende waterpolowedstrijd waarin strijdlust en emotie voorop staan. De leden van DES in Den Haag horen bij deze categorie.

DES schenkt dan ook veel aandacht aan het waterpolo dat een spel is van snel korte afstanden zwemmen, veel starten, stoppen en weer keren. Waterpolo is een teamsport. Een ploeg bestaat uit zeven personen met maximaal zes wisselspelers. Bij waterpolo is een goede conditie vereist.

Tijdens de trainingen van DES wordt er hard aan de conditie gewerkt. Tevens besteden de trainers aandacht aan de vaardigheid met de bal. DES leert haar waterpoloërs bijvoorbeeld hoe ze met een bal moeten omgaan en dat ze nooit met twee handen de bal mogen aanraken!

Mini Waterpolo

Op deze pagina kunt u iets lezen over wat DES voor uw kind kan betekenen. Het zal meer inzicht geven over waterpolo voor de jeugd en de mogelijkheden die het biedt voor uw kind.

Waterpolo staat alle lange tijd bekend als een hele moeilijke en erg zware sport. Kinderen vonden dat blijkbaar ook zo want waterpoloverenigingen kregen lange tijd niet zo veel nieuwe leden. En dat is onterecht want waterpolo is wel degelijk een leuke sport die het spelen echt waard is. Speciaal voor jonge kinderen die met waterpolo beginnen, is er daarom een paar jaar geleden het Miniwaterpolo bedacht. Miniwaterpolo kan gespeeld worden vanaf 6 tot en met 11 jaar. Kinderen van 12 jaar die net beginnen met waterpolo kunnen in overleg ook nog meedoen met deze vorm van waterpolo. De problemen van vroeger zijn hiermee opgelost en het ledenaantal van waterpoloverenigingen begint weer te stijgen.

Elke maand spelen meer dan honderd kinderen Miniwaterpolotoernooitjes ergens in Kring Den Haag met heel veel plezier. Nu kunnen de kinderen dus na het behalen van hun zwemdiploma's bij D.E.S. gaan Mini-waterpoloën!

Na de Miniwaterpolo zullen kinderen doorvloeien naar teams die in competitieverband spelen.

Spelregels:

Hoewel de basiselementen hetzelfde zijn als bij het gewone waterpolo, mag bij Minipolo veel meer. Zo mogen kinderen bijvoorbeeld de bal met twee handen aanraken, maar er wordt altijd aangemoedigd om de 'echte' regels te volgen.

De scheidsrechter (spelleider) treedt eigenlijk alleen op om het spel zo leuk mogelijk te laten verlopen. Er wordt gespeeld op verkleinde speelveldjes met aangepaste doelen en kleine bal. Bij DES proberen we naarmate de kinderen langer trainen, het spel steeds meer op het 'echte' waterpolo te laten lijken totdat ze uiteindelijk naar in competitieverband spelen.

Filosofie van Miniwaterpolo:

Er wordt met kleine ploegen gespeeld om te bevorderen dat de kinderen vaak aan de bal zijn. Dat is de kern van het spel, en geeft het meeste plezier! Er zal echter wel steeds aandacht zijn voor de zwemvaardigheden, omdat dit een belangrijke basis blijft voor het "echte" waterpolo. In de trainingen zal er dus ook veel aandacht gegeven worden aan zwemmen.

NOC * NSF

Er is met het NOC*NSF een nauwe samenwerking om de echte talenten zich verder te laten ontwikkelen. Zij worden door DES en het NOC*NSF onder meer begeleid op het mentale vlak en met hun studie. Het is voor de Nederlandse zwemsport van groot belang dat de echte talenten op uiterst deskundige wijze worden opgevangen.

Voor meer informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.